A Culture of Ambiguous Expressions and Implicit Understanding – あいまい表現と察する文化
[Nihongo Spirit – March 2024 Issue]
In Japan, many tanka lovers express their feelings and sensibilities.
日本では、自分の感情、感性を表現する短歌の愛好家はたくさんいます。
Tanka is a uniquely Japanese fixed-form poetry written in the pleasant rhythm 5-7-5-7-7, a total of 31 letters (sounds).
短歌は心地よいリズムの 5 -7-5-7-7、 合 計31文字(音 ) で書かれる日本独自の定型詩です。
Incorporating tanka poems, waka (Japanese classical verse) is structured in a 5-7 syllable pattern. As it is composed with a melodic rhythm, the creator is referred to as a “song creator” (poet).
短歌を含め 5- 7調の和歌は節を付けて発声するため、 作者は 「歌人」と呼ばれます。
The “Manyoshu,” compiled from the late 7th century to the 8th century, contains around 4,500 waka poems ranging from the Emperor to common people from various regions.
7世紀後半から8世紀に編纂された「万葉集」には、天皇から農民まで日本全国の4,500の歌が収められています。
These waka poems were expressed by assigning readings of Chinese characters, which is considered Japan’s first written script.
これらの歌は意味を無視して漢字の読みを当て字にして記され、広く読まれました。これは日本初の書き文字といわれます。
It is believed that even before the emergence of the written language in Japan, people expressed their emotions by composing poetry.
日本人は書き言葉が現れる前から、歌を詠んで心情を伝えていたと考えられます。
Expressions of affection, romantic feelings, and emotions vary by person, and their interpretation is left to the discretion of those who read or hear them.
愛情や恋心、 感動などの表現は人それぞれで、 解釈はそれを読み聞きした側にゆだねられます。
In Japan, when a guest says, “It’s chilly today,” it’s not uncommon for the host to understand the sentiment and offer warm tea.
日本では、 お客が 「今日は冷えますね」 と言えば、 迎えた側は気持ちを察して温かいお茶を出すという人は少なくありません。
Much like the word “reading the air,” there is a culture of understanding and showing consideration for others without explicitly expressing demands.
「空気を読む」という言葉があるように、 はっきりと要求を伝えなくても、 相手の気持ちを察して気遣う文化があり ます。
The origin of “ambiguous expressions,” which seem to have been born out of the Japanese spirit of thoughtfulness and care, may be found in waka poetry.
日本人の思いやりと気遣いの精神から生まれたと思われる 「あいまい表現」の源流は、和歌にあると言ってもいいかもしれません。
Calls for Abolishing the Treatment of Pets as Cargo and Allowing Them to Board With Passengers in the Cabin
- Hiragana Times
- Feb 20, 2024
Calls for Abolishing the Treatment of Pets as Cargo and Allowing Them to Board With Passengers in the Cabin – ペットの“貨物扱い”廃止と機内同伴搭乗を求める声
[Pros and Cons with Insight – March 2024 Issue]
Background | 背景
In the Japan Airlines aircraft collision and fire incident at Haneda Airport, all passengers and crew were able to evacuate, but two pets in the cargo hold were not rescued. This has sparked discussions regarding the treatment of pets in aircraft.
羽田空港で発生した日本航空機衝突炎上事故で、乗客・乗員は全員避難できたものの、貨物室にいたペット2匹は救出されなかった。ペットの航空機内での扱いについての議論が湧き上がっている。
Voice of approval (allowing pets in the cabin) | 賛成(ペットの機内持ち込みを認める)
- Treating living beings as luggage is a mistake.
生き物を手荷物として扱うのは間違いだ。 - Pets are like family. I want them to be allowed in the passenger cabin, not in the cargo hold.
ペットは家族同然。貨物室ではなく客室に持ち込めるようにしてほしい。 - Dedicated flights for passengers with animals should be established.
動物同伴専用機ができてほしい。
Voices against (not allowing pets in the cabin) | 反対(ペットの機内持ち込みを認めない)
- Pets might create noise, emit odors, or dirty the aircraft.
ペットは騒いだり臭気を発したり機内を汚す可能性がある。 - It could cause anxiety for passengers with allergies or phobias of animals.
動物にアレルギーや恐怖症を持つ乗客に不安を与える。 - For the sake of preserving human life, bringing pets into the cabin is opposed.
人命を守るためにも機内へのペット持ち込みは断固反対。
Insight | 洞察
The mid-sized airline, “StarFlyer,” has introduced a service allowing small pets to travel in the passenger cabin on domestic flights. However, strict restrictions are in place for handling emergencies.
中堅航空会社「スターフライヤー」は、国内線を対象に小型ペットの客室搭乗を許可するサービスを始めた。ただし、緊急時の扱いに厳しい制限が設けられている。
It is essential to be aware of the human ego and consider the stress on pets during travel from their perspective.
人間のエゴを自覚し、移動に伴うペットのストレスを、ペットの身になって考える必要がある。
Consideration is also necessary for the feelings of pet owners facing the tragedy of their beloved pets dying helplessly in a burning airplane.
燃える飛行機の中で愛するペットが助けもなく死んでいく悲劇に直面する飼い主の心情に対する配慮が必要。
Wisdom for Disaster Reduction Inherited in Earthquake-prone Japan – 地震大国・日本で受け継がれてきた減災の知恵
[Close Up Japan – March 2024 Issue]
On January 1st, a magnitude 7.6 earthquake occurred in the Noto region of Ishikawa Prefecture.
石川県の能登地方で1月1日に、マグニチュード7.6の地震が発生しました。
The Earth is covered by over ten plates, and the Japanese archipelago, located at the collision zone of four of these plates, causes frequent earthquakes and volcanic activities.
地球は十数枚のプレートで覆われていますが、その内4枚のプレートの衝突部にある日本列島は、地震や火山活動がが ひんぱんに起こります。
Furthermore, during summer, it becomes a pathway for typhoons forming in the southeast sea, with numerous typhoons affecting one after another.
また、夏には南東の海上で発生する台風の通り道となり、大小の台風が次々と来襲します。
With 70% of its land covered by mountains and numerous steep and fast-flowing rivers, Japan is prone to typhooninduced landslides and flooding.
国土の7割が山地であり、勾配[こうばい]が急で流れが速い河川が多い日本は、台風による土砂災害や氾濫が起きやすいのです。
Japan faces numerous conditions that make it susceptible to natural disasters.
日本は、自然災害を受けやすい条件が数多く揃っています。
However, within this unstable and challenging natural environment, various technologies and innovations have been developed to survive, contributing to the advancement of its culture.
しかしながら、こうした不安定かつ過酷な自然環境の中で生き延びるための工夫がさまざまな技術を生み、文化の発展につながりました。
The Horyu-ji Five-story Pagoda, constructed in the 7th century, boasts a history of over 1300 years and stands as the world’s oldest existing wooden structure.
7世紀に創建された「法隆寺五重塔」は、現存する世界最古の木造建築として1300年以上の歴史を誇ります。
Japan’s ancient seismic isolation and vibration control techniques have been passed down to the present day, with the Tokyo Skytree, towering at 634 meters, incorporating the high-rise construction technology of this Five-story Pagoda.
日本古来の制振・免震の技術は現代に受け継がれ、634メートルの高さを誇る東京スカイツリー(東京都墨田区)には、この「五重塔」の高層建築技術が採用されています。
Japanese people have inherited wisdom and efforts for disaster reduction, accepting both the richness and severity of nature to minimize damage.
日本人は、自然の豊かさと厳しさのどちらも受け入れ、被害を最小限に抑える「減災」の知恵と努力を先人から受け継いできました。
文: 小池タカエ
Writer: KOIKE Takae
Train color fashion – Kitetsu – 着鉄
[New Expressions and Buzzwords – March 2024 Issue]
It’s about coordinating fashion with the same color scheme as the train carriages.
鉄道の車体と同じ配色のファッションをすることです。
A woman who posts photos with that train on social media came up with the name.
その鉄道と一緒に写真を撮り、SNSに投稿している女性が名付けました。
It’s becoming a topic as people say it exudes love for trains.
「鉄道への愛を感じる」と話題になっています。
ワン缶 – Wan-kan (One-can)
[New Expressions and Buzzwords – March 2024 Issue]
After finishing work, it’s about having just one can of alcohol with co-workers.
仕事の後、仲間と1缶だけ飲むことです。
At places like parks, they enjoy conversation while drinking beer or shochu highball.
公園などで、ビールや酎ハイを飲みながら会話を楽しみます。
It is accepted by young people because it is nice that the time is limited to “until they finish their drink.”
「1缶を飲み終わるまで」と、時間が限られているのがいいと若い人に受け入れられています。
Turning Food Samples on the Airport’s Carousel – 空港のターンテーブルでまわる食品サンプル
[News Review – March 2024 Issue ]
At Chubu Centrair International Airport in Aichi Prefecture, food samples rotate along with baggage on the picking- up carousel.
愛知県にある中部国際空港セントレアでは、ターンテーブルで、食品サンプルがまわります。
Created by Sample Kobo, a limited company, to promote the Chubu region.
中部地方をPRするために、有限会社さんぷる工房が製作しました。
The suitcases are filled with sushi and “Nagoya meshi (food),” dishes representative of the Chubu region.
スーツケースに盛り付けられた食品は、寿司と、中部地方を代表する「名古屋めし」です。
President KANEYAMA Katsuji mentioned, “We struggled to create a base to prevent the food samples from tipping over.”
「食品サンプルが倒れないよう台座を作成するのに苦労した」と、社長の兼山勝治さんは話しました。
For World Peace and Economic Stability – 世界平和と経済安定のために
[Hiragana Times EXPO – March 2024 issue]
The Republic of Panama is located at the border of North and South America. To the east of the capital, Panama City lies the largest tropical rainforest in the Americas, registered as a UNESCO World Heritage site. Renowned for its lush forests and volcanoes, the country boasts dynamic landscapes. The seas are also beautiful, with the islands in the northwest surrounded by coral reefs.
パナマ共和国は、北アメリカと南アメリカを結ぶ地峡にある国で、西はコスタリカ、東はコロンビアの国境に接している細長い国です。人口は438万人(2021年・世銀)、公用語はスペイン語です。国土の中央に位置する首都、パナマシティの東には、ユネスコ世界遺産に登録されているアメリカ最大規模の熱帯雨林があり、また山々や火山もあり、ダイナミックな大自然が広がっています。海も美しく、北西部の諸島はサンゴ礁に囲まれています。
“The people of Panama have a strong awareness of nature conservation, and detailed regulations regarding environmental protection are legally established. The azure sky, seas, and greenery are gifts from ancient times that must be preserved, and wildlife conservation areas have also been established,” says Ambassador Carlos, who embodies the cheerful and lively nature typical of Central and South Americans.
「パナマ国民は自然保護の意識が高く、環境保護が法律で決められています。真っ青な空と海、そして緑は古代からのもので守らなくてはなりませんし、野生動物の保護区も作っています」。そう語るカルロス大使は、いかにも中南米の人らしい明るく快活な方。
“To be honest, there was a period from 1997 when we were exporting copper mined here. This was because copper is essential for the production of items like mobile phones and electric vehicles (EVs). However, the citizens made a cautious decision, prioritizing the preservation of the natural environment and expressing a desire not to pursue further mining. While economic development is crucial, we have chosen the path of environmental conservation.”
「実を言いますと銅が採掘されたことで、1997年から各国に輸出をしていた時期があります。携帯電話やEV(電気自動車)などの生産には、銅が必要だからです。しかし国民は自然環境を守るため、これ以上の採掘を望まないという慎重な判断をしました。経済発展は重要ですが、自然保護の道を選んだのです」。
The main source of the country’s revenue is the maritime industry. Seventy-five percent of economic activities are concentrated around the globally renowned Panama Canal. This extensive canal, spanning 82 kilometers, directly connects the Pacific and Atlantic Oceans, employing a system of locks to create a stepped configuration along the canal. By significantly reducing transport time, this indispensable canal plays a crucial role in global maritime trade. An average of 13,000 vessels transit through it each year.
国の財源のメインとなっているのは海事事業です。世界的に知られるパナマ運河に、経済活動の75%が集中しています。太平洋と大西洋を直接結ぶこの大運河は全長82キロにもわたり、運河を階段状につなげる閘門式を採用。輸送時間を大幅に短縮でき、世界の海運に無くてはならない運河となっています。年平均13,000 隻の船舶が通行します。
“You can have breakfast in the Atlantic and lunch in the Pacific here (laughs). It has come to support Panama, but it took 11 years to complete this canal, and even afterward, it has faced a tumultuous history.”The construction of the Panama Canal began in 1881 by a French canal company. Despite the involvement of a total of 200,000 workers, the project faced numerous difficulties far beyond expectations, including the spread of diseases, and it eventually faltered.
「大西洋で朝食をとり、太平洋で昼食をとることができるんです(笑 )。今ではパナマを支えるまでになりましたが、 この運河は完成するまでに11 年かかり、さらにその後も波乱の歴史を歩んできました」。パナマ運河は、1881 年にフランスの運河会社が着手。延べ20 万もの人が労働に従事したものの、予想をはるかに超える難工事であったことに加え、疫病の蔓延などで頓挫しました。
During this time, Panama was under the control of Greater Colombia (Colombian Republic), but the people sought independence. Therefore, with support from the United States, which actively sought to take over the canal construction from France, Panama separated from Greater Colombia, and the Republic of Panama was born“. Nevertheless, our country’s history has always been filled with turmoil. For over 300 years, from the 1500s to 1821, we endured a period of hardship as a Spanish colony.”
この頃のパナマは大コロンビア(コロンビア共和国 )の支配下にありましたが、国民は独立を求めていました。そこで、フランスに代わって運河建 設を積極的に推し進めようとしていたアメ リカ合衆国の支援を受けて大コロンビアから分離し、パナマ共和国が誕生したのです。「もっとも、我が国の歴史は常に波乱に満ちており、1500 年代から1821 年までの300 年余り、スペ インの植民地という苦難の時代を過ごしました」。
The resumption of construction proceeded with the condition that the United States would have permanent control over the canal zone“. Do you know that there was a Japanese individual involved in this construction project? One of them was a young survey engineer named AOYAMA Akira. He volunteered with high aspirations, enduring hardships such as contracting malaria, and dedicated seven years to the project.”
建設工事の再開は、アメリカが運河地帯の永久支配権を持つという条件を前提に進められました。「この建設工事に関わった日本人がいたのをご存じですか。青山士さんという若い測量技師です。彼は高い志ろざし をもって自ら応募してくれ、 マラリアにかかるなど苦 労しながらも、7 年間尽力してくれまし た」。
In 1999, 85 years after its completion, the Panama Canal was returned by the United States, and the U.S. military, which had been stationed there since the 1989 invasion, completed a full withdrawal. The achievement was the result of the determined efforts of the Torrijos administration, which led to reforms in Panama and persistently sought a revision of the control treaty and the return of the canal.
完成から85 年がたった1999 年に、パナマ運河はアメリカから返還され、1989 年から翌年のパナマ侵攻で駐留していた米軍も完全撤退へと至りました。パナマの改革を率いたトリホス政権が命がけで、運河の支配権条約の見直しと返還要求をし続けてきた成果です。
“The most important thing is for Panama to continue existing in a peaceful environment, for the sake of global peace and economic stability. Currently, our relationship with the United States is good, but the canal, which has become a crucial global logistics hub, should never be used for conflicts, regardless of the reasons. I believe it is our country’s mission to protect it. Moreover, if a shipowner faces trouble and gets detained anywhere in the world, we will promptly go to their aid.”
「一番大切なことは、パナマが平和な環境にあり続けるということです。それは世界の平和と経済の安定のため。今、アメリカとの関係は良好ですが、世界の重要な物流ポイントとなって いる運河は、どのような理由であれ、争いごとに使われてはいけない。守るのが我が国の使命だと思 おもっています。また、船舶主が世界のどこかでトラブルに見舞われ、拘留されるようなことがあったら、私達はすぐに助けに行きます」。
In addition to the maritime industry, tourism is another pillar supporting the country. Furthermore, Panama thrives on the production of fragrant and high-quality coffee. “The capital boasts large shopping malls and casinos, and if you venture out, you can fully enjoy the sea, mountains, and the great outdoors. Exploring the ruins of Panama Viejo, a UNESCO World Heritage site, is highly recommended. Although damaged during the colonial era by pirate attacks and other incidents, the remaining structures such as the grand cathedral and monasteries are impressive.”
海運業の他に国を支えているのが観光業。そして、香り良上質なパナマ・コーヒーの生産です。「首都には大型のショッピングモールやカジノがありますし、足を延ばせば海、山と大自然を満喫できます。世界遺産のパナマ・ビエホでの遺跡巡りもお勧めしますよ。植民地時代に海賊の襲撃などによっ て破は壊されていますが、遺されている大聖 せい 堂 どう や修 しゅう 道 どう 院 いん などは見 み 応 ごた えがあります」。
“Most of all, Carnival is a blast! As a country with 70% Christians, the‘ Carnival’ is grand. People adorned in vibrant costumes fill the streets, dancing for four days – a truly lively celebration of Latin culture. Especially in regional cities like Las Tablas, the excitement is incredible, and I highly recommend experiencing it.”
「何より楽しいのはカーニバルでしょう! 70%がキリスト教徒の国ですから『謝肉祭』は盛大です。極彩色の衣装をまとった人々が4日間、道を埋め尽くして踊る、いかにも陽気なラテン民族の祭りです。特に、ラス・タブラスといった地方都市での盛り上がりはすごくて、ぜひ体験してほしいですね」。
Ambassador Carlos is a unique individual. He owns a successful food and beverage business in Panama . Perhaps it’s because of this that he exudes a somewhat business-like atmosphere. When asked about his impressions of Japan“, Among the world, Japan feels like a miraculous, almost like a different planet,”he smiled“. It has a deep and long history, and people are very polite. Using honorific language, respecting others, and being punctual with time were all surprising. It’s quite different from Panamanians who express emotions greatly through handshakes and hugs. I often tell all my friends that they should visit Japan at least once.”
カルロス大使は、ユニークな背景を持つ人です。パナマでは飲食業を営となみ、成功しています。どこかビジネスマン的な雰囲気を感じさせるのは、そのためかもしれません。日本の印象を伺うと、「世界の中でも日本は、奇跡のような、別の惑星のような感じがします」と微笑みました。「深く長い歴史があり、人々はとても礼儀正しい。敬語を使か って話すこと、人を敬やまうことや時間に正確なところも驚きでした。握手やハグで大きく感情を表すパナマの人間とはまったく違う。私はすべての友人に、一度は日本を訪れてほしいとよく話しています」。
Unfortunately, his term in Japan will end around this summer. “But I hope to come to Japan about once every two years. My daughter was born in Japan, and it’s her hometown. During the unprecedented situation of COVID-19, I was alone in Tokyo, but I had the opportunity to meet and talk with students from Panama who also found themselves alone in Japan due to the pandemic.”
残念なことに、日本での任期は今年の夏頃まで。「でも、2 年に 一度ぐらいは日本に来たいと思っています。私の娘は日本で生まれましたから、彼女にとってはホームタウン。コロナという未曾有事態の中では私一人東京にいましたが、同じように日本で一人になってしまったパナマからの留学生に会ってたくさ ん話をする機会がありました」。
“From that experience, I learned once again that people should not only focus on themselves but also extend their hearts to others. Having spent 120 years in diplomatic relations with Japan, being able to contribute in various ways to my home country has been an honor. I believe these years will undoubtedly become a source of strength and courage for me in the future.”
「その経験から、人は自分のことだけでなく、他者に心を寄せなくてはならないということを改めて学んだのです。 国交を結んで120 年が経つ日本で、祖国のためにいろいろと尽くせ、貢献できたことは、私にとって名誉なことでした。この年月は必ずや、これからの私の力と勇気になってくれるだろう。そう思ってい ます」。
文:水田静子
Writer: Shizuko Mizuta
The Canvas of Cultural Fusion: The Allure of Panama – 文化融合のキャンバス:パナマの魅力
[Hiragana Times EXPO – March 2024 issue]
In this Pavilion corner, vibrant artworks featuring the colors of Panama’s national flag, blue and red, are showcased.
今回のパビリオンは、パナマ共和国の国旗色[こっきしょく]、青と赤を基調に描かれた鮮やかな作品となりました。
The bird with spread wings represents Panama’s national bird, the Harpy Eagle, symbolizing independence and freedom. The ten shining stars above its head symbolize the unity of Panama’s ten provinces. In the center, there is a symbol of the sun and stars, inspired by the woven fabric“Mola”of the indigenous Kuna tribe, who worship nature.
翼を広げた鳥は、独立と自由を表すパナマの国鳥ハーピーイーグル(オウギワシ)。頭上に輝く10の星は、パナマ10州の結束を象徴しています。中央には、自然を崇拝する先住民クナ族の織物[おりもの]「モラ」からインスピレーションを受けて描かれた太陽と星のシンボル。
Surrounding it, Panama’s national flower, the“Espíritu Santo”or“Holy Spirit Orchid,” is characterized by its pure white petals with a dove seemingly perched at the center. In the background, numerous spears stand tall, symbolizing guarding peace and tranquility. Panama’s strength and purity coexist.
それを取り囲むパナマの国花エスピリトゥ・サント、別名「聖霊蘭[せいれいらん]」は、純白の花びらの中央に鳩が鎮座しているように見えるのが特徴です。背後には何本もの槍が平和と静寂を守るように力強く佇み、強靭と純粋が共存するパナマを示しています。
The annual“Carnival de Panama”showcases the rich diversity of Panamanian culture. During the early 20th-century construction of the Panama Canal, many Chinese laborers migrated to Panama. The timing of the carnival, which coincides with China’s Spring Festival (Lunar New Year), has led to the incorporation of Asian culture into the festivities. The Chinese lion dance depicted on the bottom left side represents this influence.
毎年盛大に開催される「カーニバル・デ・パナマ」には、パナマ文化の多様性が強く感じられます。20世紀初頭のパナマ運河建設時には、多くの中国人労働者がパナマに移住しました。そして、カーニバルの行われる時期が中国の春節[しゅんせつ](旧正月)に近いこともあり、カーニバルにはアジア文化も取り入れられています。下段左側に描かれている中国獅子舞がそれを表しています。
The fusion of tradition and culture, along with the generous spirit of the people, has created a remarkable masterpiece captured on a single canvas.
伝統と文化の融合、そして国民のおおらかな精神が、1枚のキャンバスに捉えられた見事な作品となりました。
Blades imbued with a sacred radiance, housing the soul – 神聖な輝きに魂宿す刀剣
[Japan Style – from March 2024 issue]
The most famous sword in Japan is perhaps the “Kusanagi-no-Tsurugi (grass-mowing sword).” It is still handed down in the emperor’s family as one of the “Three Sacred Treasures” that are inherited along with the imperial throne.
日本で一番有名な刀剣は、「草薙剣」ではないでしょうか。皇位とともに受け継がれる宝物「三種の神器ルビ:さんしゅのじんぎ」の一つとして、今も天皇家に伝承されています。
In the “Kojiki” and “Nihon Shoki,” it is described that a divine sword emerged from the tail after slaying the eight-headed serpent, Yamata no Orochi, becoming a sacred sword to protect the country since then. Currently enshrined as the main deity at Atsuta Shrine, a replica believed to house the spirit of the deity is kept at the Imperial Palace. Even the Emperor is said to be prohibited from viewing it.
「古事記」「日本書紀」には、八つの頭を持つ大蛇、八岐大蛇を退治した時に尾から出てきたと記され、その時から国を護る神剣となりました。現在、熱田神宮のご神体として祀られ、皇居にあるのは神霊を宿したと言われる写しであり、天皇ですら見ることが禁じられているそうです。
A sword is a work of art of the highest quality that celebrates elegance and lean beauty. At the same time, it is a weapon of strength, a talisman to protect oneself, and a votive offering to the gods, and is also revered as a deity itself. Numerous legends also tell of spiritual and supernatural powers dwelling within these swords.
刀剣は優美で無駄のない美しさをたたえる最高級の芸術品であると同時に、強さを兼ね備えた武器であり、自分を守るお守りであり、神様に奉納するものであり、さらに神様そのものとして敬われています。刀剣には霊力、妖力が宿っているという伝説も数々残されています。
SANJOU Munechika, one of the most renowned swordsmiths of the Heian period (8th to 12th century), is said to have crafted a sword together with a fox incarnate and presented it to the emperor. In Munechika’s masterpiece, the “National Treasure – Mikazuki Munekane (Crescent-moon Munechika)” housed in the Tokyo National Museum, the supple blade exudes a sensation of something beyond human strength.
平安時代(8~12世紀)のもっとも有名な刀工、三条宗近は、天皇に献上する太刀[たち]を狐の化身と一緒に作ったのだとか。宗近の最高傑作「国宝・三日月宗近」(東京国立博物館蔵)のしなやかな刀身には、人の力を超えた何かが感じられます。
Moreover, the equally fine blade “National Treasure – Doujikiri Yasutsuna” (Crafted by HOUKI Yasutsuna, housed in the Tokyo National Museum) is said to have vanquished the feared demon Shuten-douji, who terrorized the people of the capital. Beyond demons, there are numerous legends of slaying supernatural beings, and during such times, the sword is believed to take on a personality, playing a significant role in aiding and protecting humans.
また、同じく名刀の「国宝・童子切安綱」(伯耆安綱作・東京国立博物館蔵)は、都の人々に恐れられていた鬼であった酒呑童子を退治したと言われています。鬼はもとより妖怪退治の伝承も数多くあり、その時、刀は人格を持って大活躍して人間を助けてくれます。
Including these two swords, the Tokyo National Museum in Ueno, Tokyo, houses 19 out of the 122 designated national treasures of swords in Japan as of 2022. Notably, many of these swords were presented to the imperial family during the Edo period (17-19th century) to pre-World War II, boasting a collection of renowned swords of the nation.
この二振を含め、東京国立博物館(東京・上野)には、日本が国の宝として指定する刀剣122件の内19件が所蔵されています(2022年現在)。特に、江戸時代(17~19世紀)から第二次世界大戦前にかけて皇室や皇族に献上されたものが多く、天下にとどろく名刀がそろっています。
For us in the modern era, the Japanese sword is a work of art. When displayed in museums and art galleries, its extraordinary beauty radiates a commanding presence, imbuing the atmosphere with an unmistakable air of exclusivity.
現代の私たちにとっての日本刀は美術品です。博物館や美術館に展示されると、ただならぬ美しさで威光を放ち、特別な空気がみなぎります。
The Japanese sword consists of the blade and the tousougu (external components). The blade is made of hard and sharp iron. It uses sand iron as the raw material and employs a unique Japanese steelmaking method called “tatara-buki” to create a special iron known as tamahagane. The tousougu, broadly categorized into hilt, guard, and scabbard, incorporates precious materials such as metal, wood, fabric, thread, leather, lacquer, mother-of-pearl, gemstones, and cloisonne. It’s a collection of the finest craftsmanship by artisans. Similar to the blade, the tousougu is also a splendid work of art.
日本刀は、刀身とそれを保護する外装である「刀装具」から成ります。刀身は硬くて鋭い鉄製です。砂鉄を原料とし、「たたら吹き」という日本独自の製鉄法で作った玉鋼という特別な鉄を用います。刀装具には大きく分けて柄、鍔[つば]、鞘[さや]があり、金属、木、布、糸、皮、漆、夜光貝[やこうがい]、玉宝石)、七宝[しっぽう]などの貴重な素材が使われます。職人たちの技術の粋が集められているのです。刀装具も刀身同様、見事な芸術品です。
“Tatara” might ring a bell for those who have seen Studio Ghibli’s animated film “Princess Mononoke.” In this context, “tatara” refers to foot-operated bellows, a tool used to blow air into a furnace. The story unfolds in this “tatara site,” where mountains are carved to extract sand iron, and trees from the forest are cut down to produce charcoal. “Princess Mononoke” narrates the conflict between humans who have polluted the forest and the gods of the forest.
「たたら」は、スタジオジブリのアニメ映画「もののけ姫」をご覧になった方なら記憶にあるかもしれません。「たたら」とは、炉に風を送るための足踏み式の道具「ふいご」のことです。物語の舞台がこの「たたら場」で、そこでは山を削って砂鉄を掘り、森の木を伐採して木炭を作ります。「もののけ姫」は、森を穢した人間と森の神(もののけ)の戦いを描いた物語なのです。
Using the “tatara method,” the steel created is heated to a blazing red, around 1300 degrees, and then subjected to a process of repeated heating, hammering, stretching, folding, and hammering again. Through this meticulous process, high-purity steel is achieved, possessing a tenacity and strength that cannot be replicated even with the most advanced modern techniques. As purity increases, it’s said that iron approaches transparency and emits a bluish-white light. The enduring radiance and rust resistance, even after nearly 2000 years, are attributed to the thorough removal of impurities. Performing these painstaking tasks results in the unique characteristics of Japanese swords – they don’t break, they don’t bend, and they cut exceptionally well.
この「たたら製法」で作った鋼[はがね]を1300度の火の中にくべて真っ赤に燃やし、叩いて伸ばし、折りたたんではまた叩いて伸ばしていくという作業を何度も繰り返していきます。すると、現代のどんな最新の技術を使っても作ることができない、粘りや強度を持つ高純度の鋼となります。純度が高まると、鉄は透明に近づき青白い光を放つといわれます。今も神々しいほどに輝き、2000年近くたっても錆びないというのは、不純物が徹底的に取り除かれているからだそうです。こうした気の遠くなるような作業を行うことで、折れず、曲がらず、よく斬れるという、日本刀ならではの特性が現れます。
The long blade of the sword, with a gentle curvature, has its tip finely sharpened. The surface displays woodgrain-like patterns, and the motifs known as “hamon” between the blade and the iron base not only indicate its age but also reveal details about its place of origin, the school of the swordsmith, and specific artistic preferences. Crafted with ingenuity and infused with the smith’s soul, these swords are so exceptionally beautiful that one can’t help but think they harbor the spirits of gods and buddhas. They epitomize the ultimate form of balanced and functional beauty.
反りながら長く延びる刀身の切っ先は鋭利に磨き上げられ、木目のような肌模様や、刃と地鉄の間に見られる刀文と呼ばれる文様から、作られた年代はもとより、産地や刀工の流派、こだわりが見られます。刀鍛冶たちが創意工夫を凝らし、魂を込めて作り上げる刀剣は、神仏が宿っているとしか思えないほどの美しさです。均整がとれた機能美の究極の姿と言えるでしょう。
Swords are said to have developed uniquely in Japan from those introduced from the continent during the Kofun period (3rd to 7th century). Initially, they were straight swords without curvature, but during the Heian period, they underwent a change to a curved shape for easier downward swings from a horseback position. As the turbulent times unfolded, the demand for swords increased dramatically, leading to continuous evolution. Furthermore, during the Kamakura period (12-14 centuries), swordsmiths began receiving patronage from the imperial court, and swords reached the pinnacle of beauty. Even today, 80% of the swords preserved as national treasures were crafted during this era. Materials, structures, shapes, and sizes varied across different periods, and regional differences in artistic styles emerged. Swords, each with its own origin, history, legends, and anecdotes, become more intriguing as one delves deeper into their details.
刀剣は、古墳時代(3~7世紀)に大陸から伝来したものが日本独自に発展したと言われています。当初は反りのない直刀でしたが、平安時代になると、馬乗の姿勢から振り下ろしやすいよう反りのある形に変化します。以降、戦乱の世になると需要が急増し、どんどん進化していきます。さらに、鎌倉時代(12~14世紀)になると刀工が朝廷の庇護を受けるようになり、刀は美を極めます。今も国宝として残る刀の8割が、この時代に作られました。時代によって素材、構造、形、大きさが異なり、地域によっても作風が違います。由来や来歴、伝説やエピソードがついて回る刀剣は、知れば知るほど興味が広がります。
TOYOTOMI Hideyoshi, who unified the disturbances of war, is considered the greatest sword collector in history. According to HON’AMI Mitsunori, who served as a sword appraisal official, Hideyoshi stored 453 swords in Osaka Castle. The swordsmiths particularly cherished by Hideyoshi were “Yoshimitsu,” “Masamune,” and “Yoshihiro.” These craftsmen boasted outstanding expertise in the art of sword smithing during the Kamakura era. The Hon’ami family, renowned for sword appraisal and polishing, has continued as a prestigious lineage to this day.
戦国の世を統一した豊臣秀吉は、史上最大の刀剣収集家と言われています。大阪城に453振[ふり]を保管していたと、刀剣鑑定役を務めた本阿弥光徳(ルビ:ほんあみこうとく)が記しています。この秀吉が特に愛したことで知られる刀工が「吉光」「正宗」「義弘」です。彼らは鎌倉時代の卓越した技量を誇る刀工でした。本阿弥家は、その後も刀剣鑑定や研磨の名門一族として、今も脈々と続いています。
The Japanese swords, highly treasured by emperors and warriors, faced restrictions in the Meiji era (19th century) when carrying swords was prohibited. Furthermore, in 1945 after the end of World War II, all Japanese swords were deemed weapons by the GHQ (General Headquarters), putting them in a perilous situation. However, government officials dealing with national treasures and art pieces fervently protected these exceptional works of art deeply intertwined with Japan’s history and culture, allowing them to be preserved and owned.
天皇や武人から大切にされてきた刀剣ですが、明治(19世紀)になると刀を持ち歩くことが禁止されました。また、第二次世界大戦終結後の1945年にも、日本刀はすべてGHQに武器とみなされ、存亡の危機に立たされました。しかし、日本の歴史や文化と深く結びついた優れた美術工芸品として所持できるよう、国宝や美術品を扱っていた政府役人らが必死で守り通し、残すことができたのです。
The techniques and traditions of sword smithing, dating back nearly 2000 years, continue to be passed down to the present day, with new swords still being crafted in the modern era. Once a year, tamahagane, produced with the aim of preserving traditional techniques and training artisans, is provided to approximately 200 skilled swordsmiths who have completed over five years of training and practical examinations. The unchanged craftsmanship of Japanese swordsmiths, both in ancient and modern times, garners attention worldwide. Not only historical pieces but also newly crafted swords have gained popularity to the extent of being housed in renowned art museums around the world.
2000年近くにもなる作刀の技法と伝統は今に受け継がれ、現代でも新しい刀が打たれています。年に一度、伝統技術の伝承と技術者の養成を目的に製造される玉鋼が、5年以上の研修と実地試験を終了した刀工約200名に提供されます。昔も今も変わらぬ日本の刀鍛冶の技術は世界中から注目され、歴史ある古いものだけでなく、新作の刀剣も世界の名だたる美術館に収蔵されるほどの人気となっています。
The sword boom, originating from games like “Sengoku BASARA” and “Touken Ranbu,” has led to crowdfunding initiatives for the restoration and recreation of famous swords. Additionally, the influence is immeasurable, with a significant increase in female fans known as “touken joshi” or “sword girls.”
ゲーム「戦国BASARA」や「刀剣乱舞」に端を発した刀剣ブームは、名刀の復元、再現のためのクラウドファンディングにつながったほか、「刀剣女子」と呼ばれる女性ファンが急増するなど、その影響力は計り知れません。
In 2019, the beloved sword of AKECHI Mitsuhide, a 16th-century samurai, was discovered. In 2023, a sword exceeding two meters in length was unearthed from an ancient burial mound in Nara Prefecture. The discovery of long-lost or presumed-lost famous swords, after having been missing for an extended period, adds to the allure and romance surrounding these historical artifacts.
2019年には明智光秀(16世紀の武将)の愛刀が見つかり、2023年には奈良県の古墳から2メ―トルを超える剣が出てきました。長い間、所在不明であったり、失われたと思われていた名刀が発見されるのも、ロマンをかき立てられる理由の一つとなっています。
文:岩崎由美
Writer: Yumi Iwasaki
Everything is Gonna Be Alright – 馬九行久
[Cover story from Hiragana Times March 2024 issue]
Since ancient times, Japan has been called “a country where happiness is born through the spirit of words,” and the sound of words has been cherished.
日本は古来「言霊の幸(さき)わう国」と称され、言葉の響きを大切にしてきました。
Finding meaning in each sound of words and compiling them into 50 sounds, starting from “a, i, u, e, o ,” is what constitutes the “gojuonzu” (fifty-sound chart).
言葉の一音一音に意味を見いだし、50の音にまとめたのが「あいうえお」から始まる「五十音図」です。
In Japan, wordplay imbuing meaning, “infuse with significance,” has been commonly observed since the Nara period (8th century) when the “Manyoshu” was compiled, continuing to the present day.
日本では音に意味を縁起づける言葉遊びが根付いており、奈良時代の万葉集から現代にまでよく見られます。
This month’s cover is decorated with nine samurai paintings by BUNTA iNOUE – samurai riding around on horses. This pattern, which means “umaku iku (Everything is Going to be Alright)” because “uma ga kyuutou iku (umaku iku/ nine horses go),” has long been favored in Japan.
今月の表紙には、井上文太氏による9枚の武者絵、武士が馬で駆け巡る姿が飾られています。「馬が九頭行く」から「うまくいく」ことを意味するこの絵柄は、日本では昔から好まれています。
Depicted in these warrior paintings is KATO Kiyomasa, a military commander from the Azuchi-Momoyama period to the early Edo period (mid-16th to early 17th century). Kiyomasa is said to have been an extremely large man. His beloved horse was also of considerable size, and due to its wild nature, it was affectionately called “Taishakukurige” (God Taishaku chestnut hair). Currently, at Higo Honmyoji Temple in Kumamoto Prefecture, where Kiyomasa is enshrined, there is a hall dedicated to Taishakukurige, housing a wooden statue of a red horse.
この武者絵に描かれているのは、安土桃山時代から江戸時代初期(16世紀半ば〜17世紀初め)の武将、加藤清正です。清正は非常に大柄な男だったと伝えられています。その愛馬も相当な巨体で、さらには荒々しい性格から「帝釈栗毛[たいしゃくくりげ]」の名で親しまれました。現在、清正を祀る熊本県の肥後本妙寺には、帝釈栗毛を祀ったお堂があり、赤い馬の木像が鎮座しています。
The sumi-e paintings on the campus are new and different from conventional sumi-e paintings on Japanese paper, which are shown through the expression of blotchiness. In the era of Reiwa (2019-present), the revived Kiyomasa resonates with a message of encouragement: “Everything’s Gonna Be Alright.”
キャンパスに描れた墨絵は、滲みの表現で見せる、従来の和紙に描かれた墨絵とは異なる新しさを感じさせます。令和の時代に蘇った清正が、「万事うまくいく」という激励のメッセージを響かせています。
Information From Hiragana Times
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